Czy możliwy jest sukces zawodowy osób wrażliwych emocjonalnie?
Panuje pogląd, że osoby o większej wrażliwości emocjonalnej mogą mieć problemy w zrobieniu kariery zawodowej. Obecny rynek pracy jest niezwykle wymagający. Osoby introwertyczne, o dużej nieśmiałości, nie są uznawane za pracowników, którzy będą w stanie bezwzględnie piąć się na szczyt kariery i pokonywać wszystkie przeciwności, jakie staną na ich drodze. Wysoka wrażliwość i nieśmiałość mogą być poważną przeszkodą w miejscu pracy, w którym duże znaczenie odgrywa rywalizacja i nastawienie na osiąganie określonych wyników.
Osoby wrażliwe często spotykają się z negatywnym zachowaniem ze strony współpracowników i przełożonych. W takiej sytuacji boją się one podejmować jakąkolwiek inicjatywę i w pełni wykorzystywać drzemiący w nich potencjał. Dużo łatwiejszym rozwiązaniem wydaje się zachowanie milczenia niż aktywna współpraca z przełożonym i innymi pracownikami. Takie środowisko pracy tłumi kreatywność osób wrażliwych. Pracownicy o wysokiej wrażliwości emocjonalnej powinni, przede wszystkim zaakceptować siebie i naturalne reakcje organizmu. Nie jest niczym niezwykłym, że osoby tego rodzaju stresują się przed rozmową z przełożonym. Ważnym jest, aby nie piętnowały siebie za to, jakie są. W obliczu różnych sytuacji kryzysowych, warto by były dla siebie łagodne. Ułatwi to im nawiązywanie więzi z drugim człowiekiem i proszenie o pomoc, kiedy będzie ona konieczna.
Osoby o dużej wrażliwości emocjonalnej – jak mogą przezwyciężyć strach?
Obecnie coraz więcej naukowców walczy z mitem dotyczącym osób wrażliwych i ich obecności na rynku pracy. Uważają, że taka cecha jak wrażliwość w żadnym wypadku nie powinna być uznawana za słabość. Jest to cecha neutralna, której nie powinno się oceniać jako złej lub dobrej. Wrażliwość jest podstawą ludzkich emocji. Należy podkreślić, że uznanie wrażliwości za słabość, może prowadzić do katastrofalnych konsekwencji. Wiele osób odsuwa swoje życie emocjonalne na drugi plan, mylnie utożsamiając wrażliwość z emocjami uważanymi za negatywne, takimi jak: żal, smutek czy strach. Oddalają się one przez to od kluczowych kwestii, które nadają sens istnieniu. Taka postawa w życiu zawodowym przejawia się brakiem inicjatywy w pracy i machinalnym wykonywaniem cudzych poleceń. Wiąże się to z utratą motywacji do pracy i znacznym wzrostem poziomu stresu. Ważne jest, aby wrażliwcy podejmowali walkę ze wstydem i uczyli się ważnej umiejętności dzielenia się emocjami z drugim człowiekiem. Każda osoba powinna otwarcie mówić o swoich potrzebach i problemach, które ją dotykają. Nawiązywanie kontaktu z drugim człowiekiem wpływa na rozwój pozytywnych uczuć, które są przeciwwagą dla negatywnych emocji, odczuwanych przez osoby wrażliwe w miejscu pracy. Wspólny temat z drugą osobą można na przykład łatwo znaleźć, sprawdzając razem w internecie wyniki rozgrywek sportowych, wykorzystując STS kod promocyjny z meczyki.pl.
Naukowcy wskazują, że wrażliwość powinna być traktowana jako źródło radości, empatii, kreatywności i odwagi. Każda osoba, która chce przezwyciężyć strach, musi popracować nad swoją wrażliwością. Pracownicy o dużej wrażliwości emocjonalnej powinni, przede wszystkim przestać myśleć o tym, jak ich zachowania i praca są odbierane przez inne osoby.